Veelgestelde vragen / FAQ
Wat zijn de regels bij verwijzingen naar andere zorgverleners?
Er zijn formele regels vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over verwijzingen. Daar moeten onze doktersassistenten, huisartsen en praktijkondersteuners zich aan houden. U kunt als patiënt hier over lezen via onderstaande links:
- Voor verwijzingen naar medisch specialisten: Verwijsafspraken | (Ont)Regel de Zorg (ordz.nl)
- Voor verwijzingen naar de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ): Update Verwijsafspraken Geestelijke Gezondheidzorg | Brochure | Rijksoverheid.nl
Hoe werkt het telefoniesysteem als ik de praktijk bel?
Wij bieden sinds december 2022 de mogelijkheid om niet meer te hoeven wachten in de wachtrij aan de telefoon. Wij kunnen u terugbellen! Uiteraard heeft u ook altijd nog de keus om wel te blijven wachten, maar de wachttijd is hetzelfde als de terugbeltijd. Als u kiest voor terugbellen verliest u dus niet uw positie in de rij.
Ook tijdens pauzes en op momenten dat wij de telefoon niet direct kunnen beantwoorden, zullen wij u niet onnodig laten wachten. U krijgt dan automatisch een tijd waarop u wordt teruggebeld.
Er zijn een aantal zaken die u wel kunt regelen tijdens pauzes en als wij gesloten zijn. Zo kunt u 24 uur per dag een herhaalrecept aanvragen of uw afspraak annuleren mocht de afspraak niet meer nodig zijn.
Op deze manier zorgen wij ervoor dat we beter bereikbaar zijn en effectiever omgaan met uw en onze tijd zodat wij meer aandacht voor u als patiënt kunnen hebben. Luistert u daarom de eerste keer dat u belt goed naar de keuzes in het menu.
Kan ik de praktijk e-mailen?
Nee, we hebben geen openbaar e-mailadres voor patiënten. U kunt ons schriftelijk bereiken via het beveiligde e-consult via het patiëntenportaal. Hier kunt u bijvoorbeeld ook veilig foto’s uploaden van zaken die u wilt voorleggen.
Hoe kan ik een e-consult sturen?
U logt eerst in het patientenportaal in en kiest daarna voor ‘e-consult sturen’. Heeft u nog geen account voor het patiëntenportaal? Klik hier om een nieuw account aan te maken.
Orale anticonceptie (de ‘pil’)
Een kort en bondig antwoord op wat je moet doen bij het vergeten van een of meerdere pillen, en het gebruik van de ‘morning afterpil’, staat beschreven in de ‘patientenbrief morning-afterpil’:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3e.htmlLees deze brief zorgvuldig door; heb je desondanks toch vragen, overleg dan met een van de huisartsen.
Kinderen met koorts
Vaak krijgen we de vraag wanneer je als ouder met de huisarts moet overleggen over een kind met koorts. Dit is een eenvoudige vraag met een lang antwoord. Allereerst mag u altijd bellen als u zich zorgen maakt; vaak is telefonisch overleg al voldoende. Graag willen we u kind zien als het erg ziek is, als het jonger is dan drie maanden, als de koorts langer duurt dan drie dagen of als het benauwd is.
Meer informatie over dit onderwerp, inclusief tips en meer informatie over wanneer u contact met de huisarts moet opnemen, staat in de ‘patientenbrief kinderen met koorts’:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF23.html
Reizigersvaccinaties
http:/www.gezond.amsterdam.nl/Infectieziekten–hygine/Reizigersvaccinatie
Blaasontstekingen
Een blaasontsteking kan behandeld worden met antibiotica. Om er zeker van te zijn dat u een blaasontsteking heeft, is het verstandig als we eerst uw urine nakijken.U kunt uw urine inleveren bij de praktijkassistente; zij kijkt het dan na. Ochtendurine geeft de meest betrouwbare resultaten. Plas die later op de dag geproduceerd is, kan nagekeken worden, maar het resultaat van deze test is minder betrouwbaar.
Als u koorts of pijn in uw rug heeft, neem dan contact op met de huisarts. deze klachten kunnen wijzen op een nierbekkenontsteking.
Meer informatie staat in de ‘patientenbrief blaasontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU9a.html
U kunt blaasontstekingen voorkomen door voldoende (minimaal 1,5 a 2 liter) te drinken. Dat is het belangrijkste.Daarnaast kunt u vitamine C slikken of cranberrysap of -tabletten slikken of te drinken. Hierdoor wordt uw urine zuurder; ook dit voorkomt ontstekingen.
Meer tips staan in de ‘patientenbrief blaasontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU9a.html
Ontstoken ogen
In dit geval is het oog niet ontstoken, maar het slijmvlies dat het oog bedekt. Dit is een onschuldige aandoening die vanzelf overgaat.Heeft u pijn als u in het licht kijkt of ziet u slecht met het aangedane oog, neem dan contact op met een van de huisartsen. Meer informatie kunt u vinden in de ‘patientenbrief bindvliesontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBH5a.html
Een ontsteking van het slijmvlies van het oog gaat in principe vanzelf over. U hoeft er dus niets aan te doen. Als u veel last heeft van afscheiding (slijm of pus), kunt u het oog schoonmaken met een watje en lauw water.Meer informatie kunt u vinden in de ‘patientenbrief bindvliesontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBH5a.html
Privacy